BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 12 November 2012

إدارة إستراتيجية


في اول مرة امتحن في الدبلومة أو تبع الجامعة الأمريكية

كان الامتحان عن اول مادة درسناها ألا وهي

Strategic Management

وكان بقالي فترة كبيرة مذاكرتش ولا امتحنت
:D

بس الفرق ان اللي حامتحن فيه هو حاجة انا 

interested

فيها

دونا عن حاجات كتيرة امتحنتها في حياتي قبل كدا

..

طبعا زنقت نفسي شوية في المذاكرة
:D

وكان حوالي تلت المادة بيتقري اول مرة في ليلتها
:D:D

صيدلة استايل
:D


واول حاجة عملتها زي مانا متعود هو اني قعدت اتامل في اسم المادة واهدافها 
:))

قعت افكر في كلمة 

Strategy

ومنشأ الاستراتيجيات

والكلمة ديه معناها ايه وظهرت ازاي

وايه اثرها في حياتنا

وعلاقة الاسلام بيها

وسيبت المنهج حبة حلوين
:D

وقعدت اكتب في خواطر عن الاستراتيجي
:D

وعن حاجات ملهاش علاقة بالاستراتيجي
:D

واحلي خواطر هي اللي بتطلع في نص المذاكرة .. قد ايه المذاكرة ديه ملهمة
:))


المهم
قعدت اتامل في ما حول كلمة استراتيجي حوالي ساعتين الا ربع
:D:D

وبعدها دخلت علي المنهج وما بداخله

..

المادة ديه باختصار معتمدة علي التخطيط الاستراتيجي وازاي حاجات كتيرة جدا بتتربط ببعضها زي الشطرنج
عشان تحقق هدف كبير الواحد عايز يوصله

وحابقي اتطرق في مرات جاية لخواطري عن الاستراتيجي في الدنيا واسلوب الحياة .. بالذات للاشخاص المتفائلة او الايجابية

.. 


نمت حبة صغيرين وصحيت عشان الحق ميعاد السوبر جيت

وقلت حاكمل مذاكرة في الاتوبيس

وفعلا بعد ما ركبت قعدت اذاكر شوية

لكن بعدها حصل مفاجأة
:D

شغلوا فيلم عربي جديد وأكشن
:D:D

طبعا معرفتش اركز وقررت اتابع الفيلم
هههههههههههههه

بعد ما وصلت الجامعة، انعزلت شوية زي مانا متعود في حبة الوقت اللي بيكونوا قبل الامتحان الفاينال عشان اركز في اللي اقدر عليه لحد ما ييجي ميعاد الامتحان

وكان امتحان يجيب صداع
^_^
تفكير كتير
وربط حاجات كتيرة

وحاجات مرتبطة بالتغيير وسياسة مصر وعلاقتها بتطبيق الاستراتيجيات

..

وكان في كام سؤال عايزين آرائنا لو اتحطينا في مواقف معينة في الشركات حنعمل ايه فيها

وانا ما صدقت .. افتكست كام فكرة مجنونة، وقلت يا صابت (والدكتور حتعجبه الفكرة) يا خابت

..

وقالولنا النتيجة حتكون متعلقة الاسبوع اللي بعده

 والنتيجة حتظهر تفصيلية لامتحانات الكويز والامتحان الفاينال

ومعاها التقدير الاجمالي

A
A-
B+
B
B-
C
F

----------------------

خلص الاسبوع وجه ميعاد السبت بتاع الاسبوع اللي بعده

وفي بداية المادة الجديدة كانت الورقة متعلقة بالدرجات لارقام الجلوس

وادور مابين اسماء الدفعة علي رقم جلوسي عشان اشوف نتيجتي

ومالاقيش رقمي
:))

فدعكت عينيا وقلت اقراهم من الاول تاني بتركيز
:))

ولقيت رقم جلوسي وشوفت نتيجتي قبل ما اسيب لنفسي فرصة تفكر في توقع

وطلعت جايب

90%
A-
الحمد لله والشكر لله
^_^

انا مش اللي فرحني اني جبت التقدير ده من بعد تقديرات الكلية اللي كان اغلبها جيد ماعدا المواد اللي كنت باحبها

لكن اللي فرحني فعلا هو درجة الامتحان الفاينال
:)

لقيت ان بعد الحل اللي مكنتش عارف نتيجته حتبقي ايه ، طلعت انا وواحد تاني بس اللي في الدفعة اللي جبنا اعلي درجة في الامتحان الفاينال
^&^

إظاهر كده الدكتور عجبه جنوني
:D

وكانت هذه ذكريات اول امتحان دبلومة 
او 
أول امتحان
AUC]

-------------


فرق كبير بين ان الواحد يعمل حاجة بيحبها ولو كانت صعبة
عن ان الواحد يعمل حاجة مبيحبهاش ولو سهلة
الاولانية هي اللي حتنجح

ودعواتكم بالتوفيق في باقي الامتحانات
:))
ربنا يستر
:D



2 COMMENTS:

بِنت نُكتة said...

هههههههههههههههههه
أنا مجبتش امتياز غير في 3 مواد في حياتي كلها

أول مادة
zoology
مش بحبها يعني ولاحاجة .. بس كنت فاهماها أوووووووووووي

تاني مادة
psychology
بحبهاااااااا جداااااااااا ومحضرتش ولا محاضرة وكنت قارية المنهج الصبح

تالت مادة
bio
مكنتش بحبها ولا فاهماهاأوي ولا بفهمها بسرعةوسهولة.. بس فحت نفسي مذاكرة فيها

ودا وصلني لمعادلات خطيرة في النجاح..
موهبة وحب
فهم للي مش بتحبه
مجهود للي مش فهمه

ربنا يوفقك في الباقي

أنا كمان إن شاء الله هكمل دراسة في مجال تاني بعد ماخلص السنة دي.. كان عندي مجرد فكرةوإحساس ورغبة من أول ما دخلت صيدلة.. بس كلامك شجعني إني أحوله ليقين

Nigm said...

شكلك ذاكرتي المذكرات بتاعت المكتبة حلو في الزؤولوجي
:D

ال
Psychology
انا كمان جبت امتياز فيها
:)

البيو ربنا معاكي
:D


وحلوة قوي المعادلة ديه :)

وبتفكري في مجال ايه؟