BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 9 December 2008

What would happen if ?


بمناسبة تغيير استايل المدونة
كان لزاما عليا لارضاء ضميري و احتمالات التساؤلات الممكنة بعقلي اللاواعي اني اكــــــتب بوست انتقالية
قد تكون انتقالية من مرحلة البوستات الناتجة عن التاثر بمواقف الي بوستات حاوية للمعني و الفكرة
و
بسم الله


فور رؤيتي لهذه الصورة جال بخاطري هذا السؤال
...

What if i was born there ?

ساعتها كانت حتتكون شخصيتي زي دلوقتي ؟
ولا كنت حابقي أغلظ ؟
هل كنت ممكن ماتعلمش ؟
ولا أكون من الأميين
!

طب هل لو مكان بعيييييييييييد هل كنت ممكن اتولد في مكان موصلهوش الاسلام ؟
يااااااااااااااااااااه
هل كانت ممكن توصل للدرجة ديه !

دانا حتي بالشكل ده اكيد مكنتش حيبقي عندي مدونة
:)

ولا كمبيوتر ولا موبايل ولا تلفيزيون ولا مواصلات ولا مدارس ولا امتحانات ولا مذاكرة ولا ولا ولا
:D:D:D

بس كنت ممكن ابقي انسان يعدي علي الدنيا من غير ما يضيف لها اي جديد
كنت ممكن واحد اتولد وترعرع و رعي الغنم و كبر و اتجوز بنت من القبيلة و عجز و مات
!

يااااااااااااااااااااه
لو انا عايش هناك و لقيت في وسط الرملة مصباح شرف الدين
^_^
اشمعني علاء يعني
:p

لو كنت طلبت من اللي بيطلع من المصباح ده اني اتنقل بالزمن و اجرب تجربة جديدة عليا و لقيته نقلني لحالتي اللي انا عايش فيها ديه
هل كنت حافرح ؟
ولا كنت حاحس ان أوفر ؟؟
ولا كنت حاطلب بشدة اني ارجع ؟

اعتقد اني مش عارف كنت حاحس بايه ساعتها

بس اللي انا واثق منه اني من خلال شخصيتي الحالية حاقول الحمد لك ربي كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك
الحمد لله ان مكاني دلوقتي اقدر اضيف منه و لو قدر يسير للحياة سواء بعلم اومساعدة الناس او تصليح او او

محدش عارف ربنا كاتبله الخير فين
بس كن متاكد انك خليفة في الارض و انك خلقت عشان تعمر الارض بغض النظر عن وظيفتك او امكانياتك او موقعك او الزمن اللي عايش فيه

و مهما حصل قول

- الحمد لله علي كل شيء

- اللهم ما اصبح بي من نعمة او بأحد من خلقك فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر

- اللهم استعملنا ولا تستبدلنا

9 COMMENTS:

Anonymous said...

ايه الافكااااار ديه ياشريف
شكل اللحمه عملت عمايلها
بس والله فعلا ياترى كان ايه اللى هيحصل لو كان اتولد زماااااااان
على الاقل كان ارتاح من هم الميكرو الاورجانيك واللذى منه
بس احسن حاجه قلتها هى الحمد لله
لان اهم حاجه هى القناعه فهى كنز لا يفنى والله

Nigm said...

:)

انا باقول بردو ان ده الجانب الايجابي في الموضوع
مكنش حيبقي في امتحان ميكرو بتاع عملي العملي و امتحان نظري العملي و امتحان نظري النظري
^_^

و أصبتي في ذكرك بأن القناعة هي الكنز الذي لا يفني

نورتيني و ياريت متبقاش اول و آخر مرة
:)

E. Fekry said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
:)
مبروك د. شريف

لأ بجد التغير واضح في كل حاجة المظهر والجوهر

يارب دايما موفق وفي أحسن حال

نتكلم عن البوست شوية

الموضوع نسبي بدرجة مخيفة !

اللي في الصحراء ويعيش الحياة البدوية سيكون تفكيره هو ماذا إن كنت في الحضر حيث المدنية كنت سافعل وسافعل وساكون واكون... ألخ

ومن في الحضر وفكر لو كان بدويًا ماكان سيكون حالى لو كنت هذه الكينونة ؟؟

أصدقك القول د. شريف إنني أتمني تلك العيشة حيث أنا والطبيعة فقط هناك حلم ما أزينه واجمله وأزيد تفاصيله يوما بعد يوم

ولكن اتذكر ما تقوله حضرتك

انا ولدت لأكون كينونة ما كتبها الله لي ويجب علي أن أنفذ هذا يجب علي أن أكون كما ينبغي أن أكون ...أن تتذكرني حبيبات الرمل لأنني استطعت أن اكون جزء منها وليس زائدا عليها بعد فنائي

كان لي أثر ...استطعت ان اضف للدنيا والا اكون زائدة عليها

هذا العقل كان عظيما او لا له وظيفة يجب ان اقوم بها

أكيد تم تيسيرنا لما وصلنا له وهذا المكان وتلك الكلية وتلك الحيا ة وكل تلك الظروف مهياة لنا لنفعل شيئا

وادعو الله واتمنى الا تفنى حياتى قبل ان اصل لهذا الشيء الا افني حياتي بحثا عن هذا الشيء

ولكن لفعل القليل واقل القليل وجتى وان لم يكن هذا الشيء


عجبني هذا البوست وبشدة ولعله اشارة طيبة لمرحلة جديدة د. شريف

واعتذر عن الاطالة
(سأبقي هكذا لفترة ما ..ربنا يرحمكم)

:)

السلام عليكم

maha el-lithy said...

احم
اعتقد ان اى واحد عايش فى المكان ده
لوشاف عيشتنا
كان هايفكر زى حضرتك كده
واكيد هيلاقى ساعتها مميزات فى المكان اللى هو عايش فيه اكتر من وضعنا احنا

لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع)صح؟


ومع ذلك اعتقد ان التفكير فى كوننا نعيش فى وضع تانى غير وضعنا الحالى ...فى حد ذاته ممكن يكون دافع لاننا نطور وضعنا او نضيف له بعض اللمسات الحسية
اللى تخليه افضل فى نظرنا
:)

ارجو ان تتقبل مرورى
^_^
ومبروك التجديد والبلوج الجديدة
وكل سنة وحضرتك طيب

Nigm said...

@ Death :-

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

الله يبارك فيكي يا دكتور
:)

محدش ينكر مزايا العيش هناك بردو
^&^

بس زي ماحضرتك عقبتي
أكيد تم تيسيرنا لما وصلنا له وهذا المكان وتلك الكلية وتلك الحياة وكل تلك الظروف مهياة لنا لنفعل شيئا

أسعدني مرورك و تعقيبك
:)

و عليكم السلام

Nigm said...

@ dam3 el-nada :-

كل شيء جايز
:)

بس ممكن يكون ده بسبب عدم فهم الانسان البدوي للوضع التاني فساعتها يفضل انه يقنع نفسه بان اللي عنده احسن في كل حاجة عوضا انه يبان قدام نفسه عاجز عن فهم الوسط المتقدم

و اللي اقصده من ان هنا افضل هوا دائرة التأثير
أنا شايف ان دائرة التأثير حيتسع مداها لو هنا في حين ان هناك دائرة التأثير حتاخد نصف قطر محدود

و الرسالة من البوست هيا فعلا الدافع للتطوير و المسئولية
:)

تم تقبل مرورك
^&^

الله يبارك فيكي يا دكتور
و حضرتك طيبة أعاده الله عليكي باليمن و البركات
:)

sunrise said...

مش حانكر انى انا برضه ساعات بحلم انى لو عشت فى زمن تانى حابقى عامله ازاى ؟؟
بس سبحان الله الواحد لما بيكر كويس اوى بيحس ان ربنا اختار كل واحد فى مكانه الصح وفى زمانه الصح

حلوة جداااا

Nigm said...

@ sunrise :-

بالظبط كدا
:100:

نورتي البلوج
:)

Unknown said...

أكثر من رائع
:-)))

اللهم استعملنا و لا تستبدلنا
الحمد لله واهب النعم و دافع النقم