BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 25 October 2012

مرتين

مرتين شوفت فيهم شوارع اسكندرية بشكل مميز او بمنظور مميز عن العادي

المرة الاولي كانت يوم الاربع 26 يناير 2011
قبل جمعة الغضب بيومين
في مشوار من محرم بك للوران


المرة التانية يوم 18 اغسطس 2012
 بعد صلاة الفجر وحتي الساعة السادسة من بعد الشروق
من جوار قلعة قايتباي حتي ميامي


----------------

المرة الاولي

كنت شايف الشوارع بنظرة انتماء
:)
نظرة ان الشوارع ديه بتاعتي وبتاعت المصريين
الارض ديه بلدنا
اني حاشارك في تحرير الارض ديه مع بقية الناس عشاني وعشان اهلي وعشان ولادي باذن الله
وان باذن الله حتنجح الثورة
ومش حتخلص قبل ما الفساد يقع
ويعود الحق لاهله
ونبدأ ننهض ببلدنا
والبحر هايج عشان بيساند اللي بيحصل
وان السماء مغيمة شوية انتصارا للحق
وكنت حاطط السماعات ف وداني ومشفل اغاني وطنية واهمها قمر البلد دي عيون ليلها


كنت لقيت الام بي ثري بتاعها من ضمن فولدر اغاني وطنية وعلقت معايا جامد من ساعتها
ودلوقتي اول مرة اشوف الفيديو كليب الغريب بتاعها
:))
 بس كنت بقيت كل ما اسمع موسيقتها كل ما احس بالادرينالين جوايا
ويمكن ده نتيجة ان اللحن ارتبط معايا بالثورة بحبي لبلدي ودوري تجاهها
فمن ساعتها كل باسمعها باحس بالمزيج ده تاني

المهم ان في اليوم ده كنت شايف شوارع اسكندرية بمنظور جديد عليا
كاني اول مرة اشوف الشوارع ديه
او اول مرة احس ان لينا حق فيها
:)

------------------------------

المرة التانية 18 اغسطس 2012

كانت ليلة ختم القران في جامع القائد ابراهيم
كان معايا عمر فتحي وخالد حافظ
وبعد الصلاة قعدنا نتمشي لبحري وندردش
وصلينا الفجر وقعدنا هناك نتفرج ع الميناء لحد ما النور شقشق والشروق بدا يظهر في السماء
بعدها بشوية ركبنا عشان نروح البيت علي الساعة 6 صباحا كده
وكانت اسكندرية ليها طعم تاني ساعة الشروق
:)
او يمكن طعم نهايات رمضانية مختلط بالشروق
:)
كانت البلد كلها لونها فاتح في عينيا
:)
 كنت حاسس ان في انعكاس شمس خفيف علي اسفلت الشوارع وعلي زجاج المباني
كنت حاسس اني ماشي في باريس
^_^
وان المباني كلها اوروبية
وسان استيفانو كان تحففففففففففة
^&^
اينعم انا كان نفسي انام بس ديه مكانتش تخاريف
=))
انا فاكر اني كنت مستمتع بمراقبة كل مكان في اسكندرية يومها وانا راجع ميامي من بحري علي امتداد طريق الكورنيش
 الكورنيش اللي كان تحفففة
:)

------------------------------

ولو حصل اني شفت شوارع اسكندرية بشكل تالت مختلف جديد
حابقي اجي اكتبه ان شاء الله
^_^
 

0 COMMENTS: